handleidingen en instructies
Groenpoort
Groenpoort
We maken je graag wegwijs in de systemen van DEVO. Op deze pagina vind je verschillende documenten met uitleg.
Handleiding DEVO
In deze handleiding geven we je meer informatie over het energiesysteem van DEVO in Groenpoort en over de afleverset. Zo weet je hoe je optimaal gebruik maakt van de warmte en koude die DEVO levert.
Let op: Zoek je de handleiding van je verwarmingsinstallatie? Deze heeft DEVO niet. Bovendien is deze is per project/woning verschillend. Als je geen handleiding van je verwarmingsinstallatie hebt, neem dan contact op met je installateur of met de verhuurder van je woning.
Mijn DEVO
Dit is de handleiding voor het klantportaal Mijn DEVO.
In het klantportaal kun je altijd en overal zien hoe het ervoor staat met jouw warmteverbruik. Je kunt je klantgegevens inzien en aanpassen. Een verhuizing doorgeven. Of je maandelijkse voorschotbedrag aanpassen. Kortom: alles wat met de administratie van DEVO te maken heeft, staat hier op één plek.
Heb je een vraag aan DEVO? Kijk dan eens bij de Veelgestelde vragen. Misschien vind je hier al meteen jouw antwoord.
De afleverset van DEVO is vergelijkbaar met een cv-ketel. De afleverset laat warmte door naar de woning zodra hier vanuit de woning vraag naar is. Dus wanneer je de verwarming aanzet of warm water gebruikt. Het warme water wordt in de afleverset gemaakt door koud drinkwater met een warmtewisselaar te verwarmen. Ook wordt er warm water vanuit de afleverset aan de verdeler van de vloerverwarming geleverd.
Het afnemen van warm drinkwater en warmte voor de vloerverwarming kan niet gelijktijdig uitgevoerd worden, de afleverset is zo ingesteld dat warm drinkwater altijd voorrang krijgt.
Als je geen warm water hebt, controleer dan altijd eerst bij meerdere kranen of er geen warm tapwater is. Geven alle kranen geen warm tapwater en wel koud water? Dan is er mogelijk een collectieve storing of een storing in de afleverset van DEVO.
Als er een collectieve storing bekend is of er is gecommuniceerd dat er een onderbreking in de levering van warmte is, dan hoef je niets te doen. We werken dan hard aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden.
Komt er geen warmwater uit één kraan en uit een andere kraan wel? Dan ligt de oorzaak aan de kraan of in de woning. In dat geval kan jezelf eventueel de kraan vervangen of repareren of neem contact op met een installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.
Doet je verwarming het niet? Controleer dan altijd eerst of je warm tapwater hebt.
Als je wel warm tapwater hebt, dan is de levering van warmte aan de woning in orde en ligt de oorzaak niet aan de afleverset van DEVO. Is dit het geval, neem dan contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.
Is er naast verwarming ook geen warm tapwater? Dan is er mogelijk een collectieve storing of een storing in de afleverset van DEVO. Als er een collectieve storing bekend is of als er gecommuniceerd is dat er een onderbreking in de levering van warmte is, dan hoef je niets te doen. Er wordt in dat geval hard gewerkt aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden.
Bij koeling stroomt er kouder water in plaats van warm water door de leidingen van de vloerverwarming. Het water dat DEVO levert voor de koeling is circa 16°C. Dit water wordt in de vloerverwarmingsverdeler in jouw huis gemengd met warmer retourwater. Dit is om ervoor te zorgen dat er geen condens vormt op jouw vloer. Het water krijgt uiteindelijk een temperatuur van ongeveer 18°C. Hiermee koelt de vloer af, waarmee ook de binnenhuistemperatuur verlaagd kan worden.
De koeling van DEVO is geen airco, het koelt vergelijkbaar met 'topkoeling' de woning met als doel het afvlakken van de temperatuurtoppen in het dagelijkse verloop van de binnentemperatuur. Dit houdt in dat op hete en warme dagen, het op het heetst van de dag circa 5°C koeler in de woning is dan buiten; dit is echter wel volledig afhankelijk van de ligging en gebruik van de woning.
Eén van de eigenschappen van een collectief warmtenet zoals het DEVO warmtenet, is dat je bij het tappen van warm water niet direct warm water geleverd kan krijgen. Op de afleverset zit een warmhoudstand om deze op temperatuur te houden. Afhankelijk van de afstand tussen de kraan en de afleverset is er meestal binnen 20 seconden doorlopend warm water van circa 58°C. Conform de richtlijn mag dit maximaal 35 seconden duren voor je warm tapwater hebt.
Door de warmhoudstand in de afleverset, voor het op temperatuur houden van de afleverset, kan het voorkomen dat er in het begin bij het tappen van warm water een korte, kleine piek aan warm water is, waarna deze weer koud wordt.
Als je lekkage aan de vloerverwarming, vloerverwarmingsverdeler of bij een radiator hebt, is het als eerst van belang om het lekken te stoppen en verdere schade te voorkomen. Zet hiervoor de afsluiters van de koude aanvoer, de cv-aanvoer en de cv-retour onder de DEVO afleverset dicht. Dit zijn afsluiters 7, 9 en 10, zie ook de gebruikershandleiding. Alle kranen draai je naar links dicht (met de klok mee). Neem vervolgens contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.
Verhuis je naar Veenendaal-oost? Welkom in de wijk! Je kunt je online aanmelden voor het warmtenet van DEVO.
Ga naar Mijn DEVO en kies op het startscherm ‘Een inhuizing doorgeven’. Hierna doorloop je een online formulier. Binnen 2 werkdagen na het indienen van dit formulier en de inhuisdatum (sleuteloverdracht), ontvang je van DEVO een bevestiging van je aanmelding via de mail.
Let op, als je aanmeldt bij DEVO voor de inhuisdatum (sleuteloverdracht), dan ontvang je de bevestiging later, deze ontvang je binnen 2 werkdagen na de daadwerkelijke inhuisdatum.
Klik op het inlogscherm van Mijn DEVO op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’.
Vul het e-mailadres in dat hoort bij jouw account. Je krijgt dan een mail met een herstellink zodat je een nieuw wachtwoord kunt instellen.
Ben je vergeten welk e-mailadres gekoppeld is aan Mijn DEVO? Neem dan contact op via info@devo-veenendaal.nl.