Hieronder vind je een overzicht met vragen die het meest aan ons gesteld worden. Hopelijk vind je hier het antwoord op jouw vraag!
Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden of twijfel je ergens over? Neem dan gerust contact met ons op via de contactpagina.
Het warmtetarief van DEVO geldt voor het hele jaar. Als de gasprijzen dalen of stijgen kan dit wel effect hebben op het tarief voor komend jaar, maar de prijzen voor dit jaar staan vast en zullen niet gewijzigd worden. DEVO koopt een groot deel van de benodigde energie ruim van te voren in. Hierdoor hebben dalingen of stijgingen van de energieprijzen ook niet direct invloed op de kosten van DEVO. We kijken als onderneming graag naar een langjarig gemiddelde en hopen zo grote tariefwijzigingen voor bewoners te kunnen voorkomen en te dempen.
Op 1 januari 2014 is de Warmtewet ingevoerd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks het maximumtarief vast volgens het Niet-Meer-Dan-Anders-principe. Dit betekent dat de kosten vergelijkbaar zijn met de kosten bij gebruik van gas voor centrale verwarming en warm water. Net als bij gas bestaat het tarief voor warmte uit verbruik en vastrecht. Het vastrecht voor warmte lijkt hoger dan bij gas. Maar er is een groot verschil: je betaalt geen apart vastrecht aan een netbeheerder, zoals je wel doet bij gas. Ook heb je geen kosten voor onderhoud en vervanging van een cv-ketel. De kosten aan de afleverset zoals onderhoud en eventuele vervanging zijn altijd voor DEVO.
De huidige warmtewet wordt binnenkort vervangen door de Wet collectieve warmte (Wcw), ook wel de Warmtewet 2.0 genoemd.
De verschillende warmtebedrijven in Nederland hebben heel verschillende bronnen voor hun warmte. Sommige warmtebedrijven maken gebruik van restwarmte van industriële processen (bijvoorbeeld van elektriciteitscentrales, afvalverbrandingsovens of grote industriële bedrijven). Vaak hebben deze warmtebedrijven langjarige contracten afgesloten tegen zeer stabiele prijzen. Er zijn ook warmtebedrijven die bijvoorbeeld gebruikmaken van (lokale) biomassa. DEVO maakt gebruik van gas en elektriciteit, deze worden jaarlijks door ons ingekocht.
Doordat de prijzen van de diverse bronnen (gas, elektra, biomassa en industriële restwarmte) zich anders ontwikkelen, verschillen de kosten van alle warmtebedrijven. En daarmee zijn er dus ook verschillende tarieven.
De jaarnota wordt één keer per jaar opgemaakt.
Ben jij al langer klant van DEVO (voor 1 januari 2023)? Dan maken we de jaarnota standaard op met de laatste meterstand van het kalenderjaar (op 31 december).
Ben je na 1 januari 2023 klant geworden bij ons? Dan maken we de jaarnota op nadat je precies één jaar aangesloten bent. Deze datum verschilt dus per klant.
De jaarnota ontvang je binnen vier weken nadat we je meterstanden hebben verwerkt. Volgens de Warmtewet zijn wij wettelijk verplicht uiterlijk binnen zes weken na het beëindigen van het contract de eindnota te versturen.
Je kunt je jaarnota's inzien via het klantportaal Mijn DEVO Zodra hier een nieuwe jaarrekening staat, krijg je daar ook bericht over via de e-mail.
Een eindnota ontvang je alleen als je verhuist en geen klant meer bent van DEVO. Ga je verhuizen, dan ontvang je deze binnen vier weken nadat jij je hebt afgemeld. We sturen de eindnota nadat we je meterstanden hebben verwerkt. Volgens de Warmtewet zijn wij wettelijk verplicht uiterlijk binnen zes weken na het beëindigen van het contract de eindnota te versturen.
Maandelijks brengen wij een voorschotbedrag in rekening. Een voorschotbedrag bestaat uit kosten voor vastrecht (warmte en koude) en het warmteverbruik. Voor het warmteverbruik maken we ieder jaar een schatting op basis van het verbruik uit het verleden eventueel in combinatie met vergelijkbare woningen in de wijk (type en grootte van de woning).
Eenmaal per jaar stellen we een jaarnota op. Het verschil tussen de betaalde voorschotbedragen en het daadwerkelijke warmteverbruik wordt dan verrekend. Het kan dan zijn dat je moet bijbetalen doordat er meer warmte in de woning is verbruikt dan van te voren ingeschat. Of dat je geld van ons terugkrijgt als er minder verbruikt is dan ingeschat.
Je nota's en jaarrekeningen kun je inzien op het klantportaal Mijn DEVO.
Op 1 januari van elk jaar wijzigen de tarieven van DEVO. Deze tarieven liggen voor een jaar vast, tussentijds wijzigen is conform de Warmtewet niet toegestaan.
Ieder jaar publiceert de ACM de maximale warmtetarieven in de tweede week van december. DEVO streeft er ieder jaar naar om de nieuwe tarieven voor het komende jaar voor 24 december te publiceren.
Het warmtetarief voor bewoners bestaat uit een vastrecht tarief (vaste kosten) en een variabel tarief. Het vastrecht tarief is een jaarlijks vastgesteld bedrag dat in rekening wordt gebracht voor het leveren van warmte en koude, ongeacht jouw verbruik. Het variabele tarief wordt alleen berekend over jouw warmteverbruik voor verwarming en warm tapwater. Dit tarief is dus afhankelijk van jouw verbruik. Dit verbruik wordt nauwkeurig gemeten, je betaalt dus alleen het werkelijke gebruik van warmte.
Meer informatie over de tarieven vind je op onze tarieven pagina.
Als een woning in Nederland op een lokaal warmtenet is aangesloten, worden de volledige integrale kosten voor verwarmen vergeleken met die van een op aardgas aangesloten woning. Dit om te voorkomen dat mensen bij een verwarmingssysteem meer zouden moeten betalen dan bij een gasgestookte woning (Niet-Meer-Dan-Anders-principe). Om dit wettelijk te regelen, is de Warmtewet sinds 1 januari 2014 van kracht. Deze wet beschermt de consument en bepaalt onder andere de maximale warmteprijs.
De warmtetarieven van DEVO zijn in overeenstemming met de Warmtewet. De Autoreit Consument & Markt (ACM) legt jaarlijkse de maximale warmtetarieven vast die warmtebedrijven mogen hanteren. Daarnaast controleert de ACM ook de naleving van de Warmtewet.
Meer informatie over de tarieven van DEVO vindt je op onze tarieven pagina.
Eén keer per jaar passen we het voorschotbedrag automatisch aan. Het voorschotbedrag wordt mede bepaald aan de hand van het werkelijk verbruik uit het verleden. Het kan dus zijn dat je verbruik hoger was dan eerder ingeschat.
Ieder jaar op 1 januari gaan bovendien de nieuwe tarieven in. Het kan daardoor ook zijn dat het voorschotbedrag aan hand van de nieuwe tarieven wijzigt. Zelfs als je ingeschatte verbruik hetzelfde blijft. Op de jaarnota worden de verschillende tarieven, verbruiken en de voorschotten met elkaar verrekend.
Is er iets in jouw situatie veranderd dat invloed heeft op de hoeveelheid warmte die je verbruikt? Dan kun je ook zelf het voorschotbedrag aanpassen in Mijn DEVO. Het voorschotbedrag kun je maximaal 10% naar beneden bijstellen en 50% ophogen. Wil je hiervan afwijken, neem dan contact op via
info@devo-veenendaal.nl. Wij bekijken en bespreken graag de mogelijkheden met je.
Let op: Als je het bedrag te ver naar beneden bijstelt, kan het zijn dat je aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen. We verrekenen dit met de jaarnota.
Ja, in Mijn DEVO kun je zelf jouw maandelijkse voorschotbedrag aanpassen.
Om jouw voorschotbedrag aan te passen, log je eerst in bij Mijn DEVO. Daarna kies je in de menubalk aan de linkerkant de optie ‘Mijn gegevens’. Rechts in het scherm zie je het blok ‘Uw contracten’. Klik daar op ‘Voorschot wijzigen’ en je kunt jouw maandelijkse voorschotbedrag gemakkelijk aanpassen. Wijzig jouw voorschotbedrag door het schuifje naar links (lager maandbedrag) of rechts (hoger maandbedrag) te schuiven. Of vul het gewenste bedrag in bij het invulveld. Klik vervolgens op ‘Opslaan’.
Het voorschotbedrag kun je maximaal 5% naar beneden bijstellen en 50% ophogen. Wil je hiervan afwijken, neem dan contact op via
info@devo-veenendaal.nl
Let op: Als je het voorschotbedrag te ver naar beneden bijstelt, kan het zijn dat je aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen. We verrekenen dit met de jaarnota. Probeer dus een realistische inschatting te maken wanneer je je voorschotbedrag aanpast.
Als jij een hoge energierekening hebt in verhouding tot jouw inkomen, kun je gebruik maken van het Tijdelijk Noodfonds Energie. Is jouw aanvraag goedgekeurd, dan betaalt het Noodfonds een deel van jouw maandelijkse energierekening. Dit wordt via DEVO verrekend.
De steun geldt voor de 6 maanden na goedkeuring van jouw aanvraag. Het verschilt dus per aanvraag in welke maanden je de steun ontvangt. Je krijgt het deel van je maandelijkse energierekening vergoed dat meer is dan 8 of 10 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen van jouw huishouden. De vergoeding wordt in mindering gebracht op je DEVO factuur. Dat betekent dat je minder geld aan DEVO hoeft te betalen voor de warmte die jij hebt verbruikt.
DEVO levert warmte en koeling. Dit lijkt van buitenaf één systeem. Toch zijn er verschillende vastrechttarieven voor. Dat komt doordat de levering van koude een eigen infrastructuur heeft. Denk hierbij aan aanvoerleidingen (distributienet), pompen en regeltechniek. DEVO gebruikt en onderhoudt deze infrastructuur. Daar betaal je als gebruiker voor via het vastrecht voor koeling (vaste kosten koude).
Wij zijn wettelijk verplicht om warmte en koude apart in rekening te brengen. Dat is bovendien wel zo transparant. Zo weet je precies wat je per onderdeel betaalt.
De vaste kosten voor levering van warmte zijn opgebouwd uit drie onderdelen:
De vaste kosten van koude bestaan maar uit één vast tariefonderdeel. De hoogte van dit tarief hangt af van het type woning waarin je woont. De actuele tarieven hiervoor vind je op deze pagina. Er worden geen kosten in rekening gebracht voor de hoeveelheid koude die je verbruikt.