handleidingen en instructies

Buurtstede & Veenderij

Buurtstede & Veenderij

We maken je graag wegwijs in de systemen van DEVO. Op deze pagina vind je verschillende handleidingen met uitleg. Ook delen we korte instructievideo’s voor de handelingen die je zelf kunt uitvoeren. 

Handleiding DEVO

De afleverset, de warmtemeter, de binnenhuisinstallatie. Het verwarmingssysteem in jouw huis werkt met verschillende apparaten. In onderstaande handleidingen vind je meer uitleg daarover. Zo weet je hoe je optimaal gebruik maakt van de warmte en koude die DEVO levert.

Mijn DEVO

Dit is de handleiding voor het klantportaal Mijn DEVO. 

 

In het klantportaal kun je altijd en overal zien hoe het ervoor staat met jouw warmteverbruik. Je kunt je klantgegevens inzien en aanpassen. Een verhuizing doorgeven. Of je maandelijkse voorschotbedrag aanpassen. Kortom: alles wat met de administratie van DEVO te maken heeft, staat hier op één plek.

Er is meer…

Er zijn ook handleidingen van de warmtemeter en van je binnenhuisinstallatie: 

  • DEVO heeft verschillende soorten warmtemeters. De handleiding van de warmtemeter van jouw woning vind je in Mijn DEVO.
     
  • Zoek je de handleiding van je verwarmingsinstallatie? Deze heeft DEVO niet, omdat de binnenhuisinstallatie niet onder onze verantwoordelijkheid valt. Bovendien verschilt de verwarmingsinstallatie per project of woning. Als je zelf de handleiding van je verwarmingsinstallatie niet hebt, neem dan contact op met je installateur of met de verhuurder van je woning.

instructies

Kijk mee & doe het zelf

Sommige storingen kun je eenvoudig zelf oplossen. Ook de seizoensomschakeling van warmte naar koude en andersom doe je makkelijk zelf. Hoe? Wij laten het zien in onderstaande filmpjes.

Storing verwarming: vastzittende kleppen

Storing koeling: vastzittende kleppen

Koelen of verwarmen: zo schakel je om

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag of opmerking? Kijk dan eerst bij de Veelgestelde vragen. Misschien vind je hier al direct jouw antwoord.

Hoe werkt de afleverset van DEVO?

De afleverset van DEVO is vergelijkbaar met een cv-ketel. De afleverset laat warmte door naar de woning zodra hier vanuit de woning vraag naar is. Dus wanneer je de verwarming aanzet of warm water gebruikt. Het warme water wordt in de afleverset gemaakt door koud drinkwater met een warmtewisselaar te verwarmen. Ook wordt er warm water vanuit de afleverset aan de verdeler van de vloerverwarming geleverd. 

Het afnemen van warm drinkwater en warmte voor de vloerverwarming kan niet gelijktijdig uitgevoerd worden, de afleverset is zo ingesteld dat warm drinkwater altijd voorrang krijgt.  

Waar bevindt zich de afleverset van DEVO in mijn woning?

De afleverset van DEVO is geplaatst in de meterkast. Bij appartementen is de afleverset vaak in een aparte kast naast de meterkast geplaatst. 

Ik heb geen verwarming. Wat kan ik doen?

Doet je verwarming het niet? Controleer dan altijd eerst of je warm tapwater hebt. 

Als je wel warm tapwater hebt, dan is de levering van warmte aan de woning in orde en ligt de oorzaak niet aan de afleverset van DEVO. Is dit het geval, neem dan contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.

Is er naast verwarming ook geen warm tapwater? Dan is er mogelijk een collectieve storing of een storing in de afleverset van DEVO. Als er een collectieve storing bekend is of als er gecommuniceerd is dat er een onderbreking in de levering van warmte is, dan hoef je niets te doen. Er wordt in dat geval hard gewerkt aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden

Ik heb geen warm water. Wat kan ik doen?

Als je geen warm water hebt, controleer dan altijd eerst bij meerdere kranen of er geen warm tapwater is. Geven alle kranen geen warm tapwater en wel koud water? Dan is er mogelijk een collectieve storing of een storing in de afleverset van DEVO. 

Als er een collectieve storing bekend is of er is gecommuniceerd dat er een onderbreking in de levering van warmte is, dan hoef je niets te doen. We werken dan hard aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden.

Komt er geen warmwater uit één kraan en uit een andere kraan wel? Dan ligt de oorzaak aan de kraan of in de woning. In dat geval kan jezelf eventueel de kraan vervangen of repareren of neem contact op met een installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.

Ik heb geen warm en koud water. Wat kan ik doen?

Als er helemaal geen water uit de kraan komt, kan het zijn dat er een collectieve storing is bij de waterleverancier. Neem in dit geval contact op met het waterleidingbedrijf (Vitens). 

Er is een lekkage aan mijn vloerverwarming, vloerverwarmingsverdeler of radiator. Wat kan ik doen?

Als je lekkage aan de vloerverwarming, vloerverwarmingsverdeler of bij een radiator hebt, is het als eerst van belang om het lekken te stoppen en verdere schade te voorkomen. Zet hiervoor de afsluiters van de koude aanvoer, de cv-aanvoer en de cv-retour onder de DEVO afleverset dicht. Dit zijn afsluiters 7, 9 en 10, zie ook de gebruikershandleiding. Alle kranen draai je naar links dicht (met de klok mee). Neem vervolgens contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Ik heb lekkage in de meterkast. Wat kan ik doen?

Draai bij een lekkage in de meterkast alle afsluiters onder de DEVO afleverset en de afsluiter van de drinkwaterleiding dicht. Alle kranen draai je naar links dicht (met de klok mee). 

De belangrijkste afsluiters die bij de DEVO afleverset dichtgezet dienen te worden, zijn die van de aanvoer van de warmte, de retour van de warmte/koude en de aanvoer van koude. Dit zijn afsluiters 4, 5 en 7, zie ook de gebruikershandleiding.

Komt het water uit de afleverset van DEVO, neem dan contact op met onze storingsdienst via onze pagina storing melden. Lekt het ergens anders, bel dan je installateur of neem contact op met de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Hoe schakel ik de koeling in?

De manier waarop je de koeling inschakelt, verschilt per woning. Wij adviseren om 1x per jaar over te schakelen naar topkoeling en pas aan het einde van het seizoen weer terug te schakelen naar verwarmen. Zie voor meer informatie over het inschakelen van de topkoeling ons artikel Van winter naar zomer: stel jouw topkoeling in.

Mijn warmtemeter heeft een storing. Wat kan ik doen?

Als de warmtemeter bij de afleverset in de meterkast een storing heeft, verschijnt de melding INFO op de display. Wanneer hier sprake van is, laat het ons dan weten. Je kunt via onze contactpagina contact met ons opnemen of je kunt de storing melden via onze pagina storing melden

Ik ben de inloggegevens van Mijn DEVO kwijt. Waar kan ik deze vinden?

Klik op het inlogscherm van Mijn DEVO op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. 

Vul het e-mailadres in dat hoort bij jouw account. Je krijgt dan een mail met een herstellink zodat je een nieuw wachtwoord kunt instellen. 

Ben je vergeten welk e-mailadres gekoppeld is aan Mijn DEVO? Neem dan contact op via info@devo-veenendaal.nl