Overzicht onderbrekingen in de warmtelevering in 2023

Elk jaar geven we een overzicht van de onderbrekingen in de warmtelevering die er het kalenderjaar daarvoor zijn geweest.   

In 2023 zijn er in totaal twee storingen geweest. Het overzicht met de details van deze onderbrekingen in de warmtelevering vind je hier. In het bericht hieronder lichten we deze onderbrekingen toe. 

Oorzaak van de onderbrekingen in de warmtelevering 

In 2023 waren er in totaal twee onderbrekingen van de warmtelevering. Allebei deze onderbrekingen vonden plaats op donderdag 13 april. De oorzaken van de onderbrekingen waren: 

  • 1 keer was er sprake van een stroomstoring bij Liander 
    Deze stroomstoring zorgde voor een kortstondige collectieve onderbreking. De levering van warmte viel gelukkig maar kort uit. Waarschijnlijk hebben de meeste bewoners dit niet eens gemerkt. 
  • 1 keer was er sprake van een defecte pomp in een onderstation 
    In het onderstation aan de Spiesheem raakte een pomp defect. Dit defect is om 19.00 uur bij ons gemeld. Later zagen we in onze data terug dat de pomp rond 13.00 uur defect is geraakt. De volgende ochtend is de defecte pomp meteen vervangen. Om 12.30u was het onderstation weer volledig in bedrijf. 

   

Vergoeding in geval van onderbrekingen in de warmtelevering 

Bij een langdurige onderbreking in de warmtelevering hebben DEVO klanten recht op een vergoeding. Tenzij het gaat om een geplande onderbreking waarover een brief of e-mail gestuurd is. Je krijgt een vergoeding als de levering van warmte voor een periode van 8 uur of langer aaneengesloten is onderbroken. Eén keer per 12 maanden mag er een storing zijn van meer dan 8 uur zonder dat je recht hebt op een vergoeding. Die storing moet dan wel binnen 24 uur verholpen zijn. Dat is zo vastgelegd in de warmtewet

Aangezien de storing bij de Spiesheem binnen 24 uur was opgelost en het voor deze klanten de eerste storing in twaalf maanden was, hoefde DEVO hier geen vergoeding voor uit te keren. 

 

Onderbrekingen in de warmtelevering voorkomen 

We doen er natuurlijk alles aan om te voorkomen dat er onderbrekingen zijn in de levering van warmte. Hiervoor monitoren we de werking van de warmtecentrale nauwkeurig. Bovendien zorgen we er met regelmatig preventief, correctief en vervangingsonderhoud uit voor dat de centrale optimaal werkt. 

Heb je toch een probleem bij de levering van warmte? Kijk dan bij de veelgestelde vragen voor mogelijke oplossingen. Voor dringende storingen zoals geen warmte, geen warm water of bij een lekkage in de meterkast, is de storingsdienst 24 uur per dag bereikbaar via 0800 – 333 77 75 (gratis).