Zomer in Veenendaal-oost: hoe houd jij je woning koel?

Het kan niemand ontgaan zijn: de temperaturen stegen de afgelopen dagen flink. En het zomerse weer houdt ook de komende weken nog aan. Fijn natuurlijk dat de zomer begonnen is. Maar het is wel een uitdaging om je huis op een aangename temperatuur te houden. Gelukkig helpt de koeling van DEVO je daarbij. Graag vertellen we wat je precies van onze koeling kunt verwachten. En wat je kunt doen als de koeling in jouw woning niet goed werkt. Zo zorgen we er samen voor dat jij geniet van een aangename temperatuur in huis.  

Hoe werkt de topkoeling? 

Bij koeling stroomt er koud water in plaats van warm water door de leidingen van jouw vloerverwarming. Het water dat DEVO levert voor de koeling is ongeveer 16°C. Dit water wordt in de vloerverwarmingsverdeler in jouw huis gemengd met warm retourwater. Dit is om ervoor te zorgen dat er geen condens vormt op jouw vloer. Het water krijgt uiteindelijk een temperatuur van ongeveer 18°C. Hiermee koelt de vloer af, waardoor ook de temperatuur in huis een paar graden daalt.  

De topkoeling zorgt dus voor een koudere vloer. Maar let op: topkoeling is geen airco. Met de huidige buitentemperaturen is het heel logisch dat het kwik in je huis boven de 23 of 24°C stijgt – ondanks de koeling. Een goede werking van de koeling is bovendien sterk afhankelijk van de ligging en het gebruik van je woning. 

Naast het instellen van de koeling, kun je een aantal dingen doen om de warmte en het zonlicht zoveel mogelijk buiten te houden: 

  • Doe overdag de zonwering omlaag en sluit de gordijnen. 
  • Houd ramen en deuren overdag dicht.  
  • Zet 's avonds laat, 's nachts of ‘s ochtend vroeg (als het buiten koeler is dan binnen) alle ramen tegen elkaar open, zodat het lekker doorwaait en afkoelt. 

Combineer je de vloerkoeling met deze tips? Dan kun je er goed voor zorgen dat de temperatuur in jouw huis prettig wordt en blijft. 

 

Instellen van de koeling in jouw huis 

Stroomt er geen koud water door jouw vloerverwarming? Dan kunnen er meerdere oorzaken zijn. Op de pagina Status & Storingen zie je in één oogopslag of er sprake is van een storing bij DEVO. Is dat niet het geval? Volg dan deze checks om erachter te komen wat er bij jou aan de hand is.  

 

Check 1: Is de topkoeling goed ingesteld? 

Om koeling geleverd te krijgen, is het nodig om de omschakeling van verwarmen naar koelen in jouw woning te maken. Lees in dit artikel hoe je dat precies doet. Let hierbij op dat je beide stappen uitvoert. 

 

Check 2: Vastzittende kleppen 

Een van de storingen die kan voorkomen met de koeling, zijn vastzittende kleppen. Deze storing kun je vrij eenvoudig zelf oplossen. Volg de stappen in dit filmpje om de storing op te lossen. 

 

Check 3: Binnenhuisinstallatie 

Is je verwarmingsinstallatie goed ingesteld (check 1) en heb je geen last van vastzittende kleppen (check 2)? Dan is er hoogstwaarschijnlijk een ander probleem met de binnenhuisinstallatie. Neem in dit geval dan contact op met je installateur of met de verhuurder van je woning. 

 

Status koeling in de wijk 

Op veruit de meeste plekken in de wijk kan DEVO de koeling zonder problemen leveren. Zo bereikt het koude water heel Buurtstede probleemloos. Ook de meeste woningen in de Veenderij krijgen de koeling goed geleverd. Bij een paar eilanden zijn er helaas nog problemen in de levering. Die problemen lichten we hieronder toe. 

 

Eilanden A, B, C en D 

Binnenhuisinstallaties 

In de afgelopen periode bleek dat de binnenhuisinstallatie van veel woningen op de A, B, C en D eilanden niet voldeden aan de aansluitvoorwaarden van DEVO. Dit zorgt voor problemen met de levering van koeling. In mei startte Schans installaties, na overleg met DEVO en Kelderman Bouw, met een aanpassing aan de binnenhuisinstallaties op deze vier eilanden. Tijdens deze warme dagen blijkt echter dat de aanpassing niet bij alle woningen goed is ingesteld. Schans installaties loopt daarom alle woningen na die vóór 6 juni aangepast zijn om deze correct in te stellen. Geldt dit voor jou, dan neemt Schans contact met je op. De binnenhuisinstallaties die ná 6 juni zijn aangepast, zijn wel direct correct ingesteld. 

 

Boosterpomp  

Voor de A, B, C en D eilanden namen we vorig jaar een extra boosterstation in bedrijf. Die zorgt ervoor dat alle woningen op deze vier eilanden voldoende warmte en koude geleverd krijgen. Dit boosterstation raakte helaas vorig jaar bij bouwwerkzaamheden van woningen onherstelbaar beschadigd. Inmiddels is het boosterstation vervangen en is de nieuwe pomp in bedrijf genomen. Door het warme weer is nu sprake van een maximale vraagsituatie. We merken dat de inzet van de boosterpomp moet worden geoptimaliseerd. Wij werken er op dit moment hard aan om de boosterpomp goed in te regelen zodat de levering van de koeling zo snel mogelijk optimaal verloopt. 

 

Eilanden H, I en K 

De woningen op de eilanden H, I en K zijn recent opgeleverd. Bij een aantal woningen zijn helaas problemen met de binnenhuisinstallatie. Hierdoor wordt er, ondanks beschikbare koeling van DEVO, niet gekoeld door de binnenhuisinstallatie. Dit valt buiten de macht van DEVO. Is dit bij jou het geval? Dan adviseren we je om contact op te nemen met je installateur of de aannemer.  

 

Veelgestelde vragen 

We hopen dat we in dit bericht de meeste vragen over de koeling van DEVO hebben beantwoord. Heb je nog andere vragen? Kijk dan vooral op onze website bij de Veelgestelde vragen over de koeling